תפריט סגור

כיצד מטפלים בביוב ואיך זה מתבצע?

כיצד מטפלים בביוב

שפכים הם מוצר פסולת אנושי המטופל לפני שהוא משוחרר לסביבה. טיפול בשפכים הוא תהליך שמסיר מזהמים מהשפכים כך שניתן להחזירם לסביבה מבלי לגרום נזק.

מה זה ביוב, ולמה זה חשוב?

טיפול בשפכים יכול להיעשות בשיטות רבות ושונות, אך לכולם מטרה משותפת אחת: להסיר מזהמים מזיקים מהמים לפני שחרורם חזרה לסביבה.

השיטה הנפוצה ביותר לטיפול בשפכים כוללת שאיבת ביוב באמצעות ביובית ואחסון שפכים עד שלחיידקים במים יש מספיק זמן לפרק מזהמים מזיקים.

שפכים הם שפכים שנוצרים על ידי בתים, עסקים ותעשיות. ביוב מכיל פסולת אנושית ואת המים ששימשו לניקוים.

תהליך הטיפול בשפכים כולל 3 שלבים: טיפול ראשוני, משני ושלישוני. השלב הראשון בטיפול בשפכים הוא הוצאת חלקיקים מוצקים מהמים, מה שנקרא טיפול ראשוני.

טיפול משני בשפכים מוציא מהמים אמוניה, מוצקים מרחפים וחומרים אורגניים מומסים. טיפול בביוב שלישוני מסיר את כל שאריות המזהמים שנותרו במים לפני שניתן יהיה להזרים אותם חזרה לנתיבי מים טבעיים או להיפטר על היבשה בצורה בטוחה.

כיצד לתכנן מערכות ביוב לקהילה?

שפכים הם חומר הפסולת המופנה על ידי קהילה באופן סניטרי. ניתן לטפל ולהיפטר בדרכים שונות, בהתאם לסוג הביוב ורמת הטיפול.

ביוב הם המים שנשטפים באסלה ובכיורים, שעלולים להכיל הרבה חומרים מזיקים. מערכות ביוב משמשות לאיסוף וטיפול בשפכים.

תשתית הביוב תהיה שונה בהתאם למיקום היישוב. לדוגמה, בעיר תהיה רשת גדולה של צינורות המובילים למתקן טיהור. בעיירה קטנה עשויה להיות רק צינור אחד שמוביל לבית חוץ לכל בית או בניין.

מערכת ניהול השפכים שונה גם עבור קהילות שונות. במקרים מסוימים הוא מטופל בכימיקלים לפני שחרורו לנהרות או למקווי מים אחרים, בעוד שבמקרים אחרים הוא אינו מטופל כלל ופשוט מושלך ללא טיפול לנתיבי מים טבעיים.

האם ביוב מסוכן?

למרות שזה עשוי להיות גס, ביוב אינו מסוכן. שפכים הם מים מטופלים שעברו סינון וחיטוי.

ביוב אינו מסוכן ושפכים לא מטופלים עלולים לגרום להרבה בעיות. שפכים מכילים חיידקים, וירוסים, טפילים ואורגניזמים אחרים.

ביוב הלא מטופל מהווה סיכון בריאותי לבני אדם וגם לסביבה והוא עלול לזהם את מקורות מי השתייה ועלול לגרום לסתימות ביוב.

תהליך הטיפול מוציא את רוב האורגניזמים המזיקים הללו מהביוב.

הביוב המטופל בטוח לבני אדם ובעלי חיים לשימוש להשקיה או להשלכה לנהרות או לאוקיאנוסים.

תהליכי טיהור שפכים והשפעות סביבתיות

טיפול בשפכים הוא תהליך המשמש לניקוי השפכים והפיכתם בטוחים לשימוש חוזר או לסילוק. תהליך הטיפול כולל תהליכים פיזיקליים, כימיים וביולוגיים.

התהליך הפיזי הוא הסרת מוצקים כמו חצץ, חול וחלקיקים אחרים מהמים. תהליכים כימיים כוללים הוספת כימיקלים כדי להסיר חומרים מזיקים כמו שמנים ושומן. תהליכים ביולוגיים כוללים שימוש בחיידקים כדי לפרק חומרים במים למוצרים בלתי מזיקים כמו פחמן דו חמצני, חמצן, גז חנקן.

שאיבת מי שפכים והטיפול בהם

ההשפעות הסביבתיות של טיפול בשפכים אינן תמיד חיוביות מכיוון שהן עלולות לייצר גזים רעילים המזיקים לאורגניזמים החיים בסביבה.

טיפול בשפכים הוא תהליך שמטרתו להפחית את ההשפעות השליליות של הפסולת האנושית על הסביבה. התהליך מתרחש במפעל לטיהור שפכים, שניתן למצוא בכל אזור עירוני.

ישנם סוגים רבים ושונים של מכוני טיהור שפכים, ואלה מסווגים לפי שיטות הטיפול שלהם בשפכים. הסוגים הנפוצים ביותר של מתקני טיהור שפכים הם מתקני הצפת ביוב אירוביים, אנאירוביים ומשולבים.

צמחים אירוביים משתמשים באוויר עשיר בחמצן כדי לפרק חומר אורגני במים לפני שהוא משתחרר לסביבה. צמחים אנאירוביים אינם זקוקים לאוויר עשיר בחמצן כדי לפרק חומר אורגני מכיוון שיש להם חיידקים אנאירוביים שיכולים לייצר חנקות מחנקן ופחמן דו חמצני. מפעלי הצפת ביוב משולבים משתמשים בתהליכים אירוביים ואנאירוביים כאחד כדי לטפל בשפכים לפני שחרורם לסביבה